بازدید 855
1

ماتریوشکا عروسک روسی

فقط غربی ها نیستن که عروسک باربی رو داشته باشن و یا ما ایرانیا سارا و دارا رو  داشته باشیم.عروسکها تو خیلی از کشورها برای خودشون هویتی دارن و بعضیهاشون هم تبدیل به نماد اون کشور شدن.مثلا عروسکهای پاندا توی چین!

تا به حال عروسک های سنتی روسی را دیده اید؟ همان عروسک های چوبی با شکل و شمایل بسیار بامزه و با نمک که صورت یک دختر بسیار با مزه را دارند. ماتریوشکا یک عروسک کاملا سنتی و متعلق به کشور روسیه است که با داشتن یکی از آن ها در واقع توانسته اید تا در واقع چند عدد از آن ها را داشته باشید! حتما می گویید چگونه؟ بسیار ساده است، در درون هر کدام از این عروسک ها، یک سایز کوچک تر از خودشان وجود دارد!

ماتریوشکا(Matryoshka) که گاهی آن را حتی ماتروشکا هم می خوانند، عروسک روسی است که در هر کجای دنیا آن را به هرکسی هدیه دهید بدون معطلی خواهد فهمید که این عروسک متعلق به کدام کشور است و شما آن را از کجا آورده اید! واژه ی ماتریوشکا برگرفته از اسم‌ های روسی ماتریونا(Matryona) و ماتریوشا(Matriosha) است که برای دختران روس به کار می ‌رود. حرف ک در ماتروشکا، به عنوان صفت تصغیر به کار می رود.

به این ترتیب ماتریوشکا به عنوان مادر کوچک یا ماتریوشای کوچک معنا می شود. این عروسک ها در ابتدا اسباب بازی کودکان بوده اند اما قدمت تاریخی آن ها و پیشینه ی بیش از ۱۰۰ ساله ی این عروسک ها و فرم هنری آن ها که می توان از آن برای دکور استفاده کرد، سبب شده است که ماتریوشکا چیزی فراتر از یک اسباب بازی برای مردم روسیه باشد.

این عروسک بامزه و زیبا، تنها یک عدد عروسک نیست بلکه در درون آن چندین و چند عروسک دیگر با شکل و شمایل مخصوص به خودشان و همچنین پیامی مجزا قرار گرفته است. در واقع به این عروسک ها که به آن ها عروسک های تو دری نیز گفته می شود، مجموعه ‌ای از عروسک های کوچک ‌شونده قرار گرفته است که به ترتیب داخل دیگری قرار می‌ گیرد. این عروسک های توخالی و از درون تهی روسی از چوب درخت زیرفون که به آن چوب کُپ نیز می گویند، ساخته شده است.

پیشینه تاریخی ساخت عروسک ماتروشکا به سال 1890 در ژاپن بازمی‌گردد ، پیش از آن یعنی در سال 1885 در روسیه عروسکهای تو در تویی با شکل مرغ،خروس و… ساخته شده بود اما عروسک تو در تو با ظاهر انسان برای اولین بار در چین و با ظاهر الهه های آن کشور ساخته شد.

بزرگ‌ترین عروسک مربوط به Fukurokuju، الهه ای خوشحالی و تاس، دارای چانه‌ای بسیار دراز بود که درون آن 6 الهه دیگر تودرتو قرار داشتند. حدود قرن ۱۹ میلادی این عروسک‌ها جایگاه خوبی کسب کردند و به‌عنوان هدیه و نماد روسیه شناخته شدند.

بعد با الهام از آن، نسخهٔ روسی عروسک طراحی و توسط یک نجار در یک کارگاه اسباب‌بازی تراشیده شد .این نمونه از 8 عروسک تشکیل شده بود؛ که بیرونی‌ترین آن دختری با خروس بود، و پس از آن 6 عروسک دختر دیگر و یک عروسک پسر و درونی‌ترین آن‌ها یک نوزاد بود.

در سال 1900،عروسک‌ها را در نمایشگاهی در پاریس به نمایش گذاشتند و این اسباب‌بازی، مدال برنز دریافت کرد. به زودی در دیگر نقاط روسیه بسیاری آغاز به ساخت ماتروشکاها در سبک‌های گوناگون کردند.بعد از آن هنرمندان ، سبک‌های گوناگونی از عروسک‌های تودرتو ساختند. معمول‌ترین موضوع، مجموعهٔ حیوانات، نقاشی پرتره و کاریکاتورهای سیاست‌ مداران مشهور،موسیقی‌دانان، و ستاره‌های نامدار سینما بود.

ساخت دختران چوبی لپ قرمزی یکی از صنایع‌دستی سنتی روسیه بود و امروز هنرمندان معاصر این هنر را به اشکال دیگر هم تعمیم داده‌اند. این هنر زیبا امروزه به‌عنوان بهترین سوغات مسکو و دیگر شهرهای توریستی روسیه شناخته می‌شود.

ماتریوشکا ها رو در بسیاری از جمهوری های شوروی سابق هم میتونید پیدا کنید که بعضا رنگ و روی محلی هم بخودشون گرفتن.مثلا به هنگام سفر به باکو و گردش در خیابان تارگووی میتونید انواع مختلفی از ماتریوشکاها رو ببینید و فراموش نکنید که با خرید این ماتروشکاهای دوست داشتنی شما ضمن یادآوری خاطرات خوش سفرتون نوعی شادی و سرزندگی و انرزی مثبت رو به خونه خودتون آوردین!

 

منبع:سایت الی گشت و اینترنت

 

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

admin

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. دریا گفت:

    چقدر قشنگ و ناز هستن

پیشنهادات چرخ فلک

  • ایرانگردی
  • چهره ها
  • سبک زندگی
سفر به دریاچه پاک سقالکسار در شمال

سقالکسار ، پاک ترین دریاچه ایران

2 سال پیش
عمارت موزه مردم شناسی ارومیه در میدان ایالت

عمارت موزه مردم شناسی ارومیه

3 سال پیش
سفر به کلوت های شهداد کرمان

کلوت های شهداد ؛ شگفتی های طبیعت ایران

3 سال پیش
شگفتی های طبیعت ایران تنگه زبان مار در کرمان

تنگه زبان مار در کرمان؛شگفتی های طبیعت ایران

3 سال پیش
چهره های مشهور و سفر با هواپیمای شخصی

چهره های مشهور که با هواپیمای شخصی خود سفر می کنند

4 سال پیش
25 خواننده محبوب ایرانی با بیشترین فالوور

25 خواننده محبوب ایرانی با بیشترین فالوور

4 سال پیش

10 عکس غیرمنتظره از سلبرتی ها در حال پیاده شدن از هواپیمای شخصی شان

4 سال پیش

۱۷ نکته موفقیت از زبان بیل گیتس

4 سال پیش
چرا باید به موزه برویم

چرا باید به موزه برویم؟

3 سال پیش
فنگ شویی در سفر

فنگ شویی در سفر

3 سال پیش

کافه کارتونی که مثل رویاهای دوران کودکی است

4 سال پیش

ماتریوشکا عروسک روسی

4 سال پیش